Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette

Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette Rolls Royce Silver Wraith Limousine State Landaulette

De keuze van...

  • Prins Willem-Alexander en Maxima
  • Friso & Mabel
  • Koning Olav V van Noorwegen
  • Koningin Juliana en Prins Bernhard
  • President Charles de Gaulle
  • Prinses Beatrix & Prins Claus
  • Prinses Christina
  • Sjah Reza van Perzië
  • President en mevrouw Adolpho en López Mateos
  • H.M. Queen Elisabeth II van Groot-Brittanië
  • Z.M. Koning Bhumibol en H.M. Koningin Sirikit

En U!

JA! Ook U kunt koninklijk trouwen en de mooiste dag van uw leven beleven in deze bijzondere auto. Voor meer informatie en beschikbaarheid kunt u geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.

Introductie

Het 'leven' van deze Rolls-Royce met chassisnummer L GLW 24 en kenteken DK - 04- FB (voorheen de AA - 58) begon in het Verenigd Koninkrijk met de bestelling van de Opperstalmeester van onze toenmalige Vorstin H.M. Koningin Juliana der Nederlanden, de oma van onze huidige Koning Willem-Alexander. De Opperstalmeester bestelde in september 1957 in naam van Hare Majesteit de Rolls-Royce bij Rolls-Royce Motors Ltd. in Londen.

De gekozen Rolls-Royce was er een met één langere wielbasis, de z.g. 'longwheelbase'. Gekozen werd er voor een Landaulette body. Hetgeen betekend dat het achterste deel van het dak neer geklapt kan worden. In deze constructie ontstond c.a. 6 maanden later een Limousine Landaulette, de coachbuilder was Park Ward "The Royal Coachbuilder".  De automatische versnellingsbak komt bij G.M. (General Motors) vandaan en werd bij Rolls-Royce aangepast en voor het desbetreffende type geschikt gemaakt. Rolls-Royce zelf heeft nooit een automatische versnellingsbak gebouwd. De L GLW 24 werd door Rolls-Royce met voorrang gebouwd. De gedachte bij het Nederlandse Hof was dat deze bijzondere wagen dienst moest gaan doen als staatsiewagen bij Staatsbezoeken en andere bijzondere gelegenheden.

Rolls-Royce Motors Ltd. leverde de L GLW 24 af op 12 maart 1958 in de haven van Harwich teneinde met een schip van de toenmalige Maatschappij Zeeland de wagen te verschepen naar Hoek van Holland in Nederland. Het schip van de Maatschappij Zeeland was de 'Rotterdam'. Op 13 maart 1958 arriveerde de L GLW 24 in Hoek van Holland en werd daar in ontvangst genomen door het Koninklijk Staldepartement.

De eerste 'rit' diende zich een week later aan. Op 25 maart 1958 arriveerde voor een Staatsbezoek aan Nederland, H.M.Elizabeth II en Haar echtgenoot Z.K.H.  Prince Philip, Hertog van Edinburgh. Het bezoek duurde tot 27 maart 1958. Talloze gekroonde hoofden en staatshoofden zouden in de periode 1958 t/m 1980 worden vervoerd in de AA - 58. Achtereenvolgens - een greep uit een totaal van 33 bezoekers - vervoerde de Koninklijke Rolls-Royce, Z.M. Koning Boudewijn van België, de Keizer en Keizerin van Perzië (de Sjah en zijn echtgenoot Keizerin Farah Dibah) de Koningen van Noorwegen, Zweden, Denemarken, Nepal, Groothertog Jan van Luxemburg met hun echtgenoten. Maar ook Z.M. de Koning en H.M. de Koningin van Thailand (Koning Bhumibol en Koningin Sirikit), tot op heden de langst regerende vorst ter wereld!

Veel Staatshoofden en regeringsleiders zouden bij hun officiële bezoek aan Nederland met de Rolls-Royce worden gereden. Wij noemen in het kort de Presidenten van West Duitsland, Oostenrijk, Mexico, Peru, Tunesie, Ivoorkust, Indonesie, en Generaal Charles de Gaulle van Frankrijk. Nieuw in ons land geaccrediteerde Ambassadeurs werden in Den Haag afgehaald en met de Rolls-Royce onder indrukwekkende politiebegeleiding gereden naar Paleis Soestdijk. Daar werden aan Hare Majesteit de Koningin de geloofsbrieven van hun regering aangeboden.

Onze voormalige Vorstin Prinses Beatrix en haar toenmalige verloofde -later haar echtgenoot- Prins Claus gebruikten de 'Koninklijke Rolls-Royce' voor hun bezoeken aan de Nederlandse provincies en steden, teneinde Prins Claus aan de bevolking van ons land voor te stellen. Vele malen lieten toenmalig Koning Juliana en Prins Bernhard zich in deze wagen tijdens bezoeken in ons land rijden door de AA-58. H.K.H. Prinses Margriet en de heer Pieter van Vollenhoven gebruikten de AA 58 voor hun Burgelijk Huwelijk in het gemeentehuis te Baarn.  In 1979 trouwde Prinses Christina met de heer George Guillermo in Baarn en later in de Domkerk in Utrecht. Zij gebruikten de Rolls-Royce Landaulette als trouwauto.

In 1980 abdiceerde H.M. Koningin Juliana van de troon en werd Prinses Beatrix onze Koningin. Er werd besloten de Rolls-Royce niet langer meer in te zetten voor officiële gebeurtenissen. Tijdens haar regeren heeft Prinses Beatrix gebruik gemaakt van koetsen. De AA - 58 was 22 jaar oud geworden. Zij werd opgelegd in de garage eerst op Soestdijk, later op de Hoge Wal in Den Haag. Het Koninklijk Staldepartement.

In de begin van de jaren 80 'verhuisde' de Rolls-Royce naar Autobedrijf Meijers in Utrecht. Daar begon zij een nieuw leven. Na een zeer grondige onderhoudsbeurt, er mankeerde nog wel het een en ander aan de wagen, werd het nieuwe leven van de AA - 58 voortgezet voor eigenlijk weer officiële gebeurtenissen. De reeks van bijzondere gelegenheden is niet op te noemen. Veel bedrijven en bruidsparen wisten dat deze Rolls-Royce nu te huur was, bij Meijers Autobedrijf in Utrecht.

Bruidsparen die 'Koninklijk' willen trouwen reserveren deze bijzondere Rolls-Royce. De wagen wordt gebruikt in tal van films, t.v. uitzendingen etc. etc. De 'Koningin' is ruim 50 jaar JONG. Er is veel aan het onderhoud van deze prachtige en zeldzame wagen gedaan om haar zo origineel en in perfecte staat als mogelijk te houden. De zeldzaamheid zit hem vooral in het feit dat deze Rolls-Royce Silver Wraith Limousine Landaulette, de ENIGE LINKS GESTUURDE ROLLS-ROYCE is. Er zijn er in totaal 8 gebouwd. Doch deze is de enige links gestuurde in combinatie de exclusieve landaulette carrosserie. Tevens de enige Rolls-Royce van dit model/ type geleverd aan het Nederlandse Hof.

Het Koninklijk Staldepartement heeft de Koninklijke Rolls-Royce geheel compleet verkocht, alles wat bij de wagen behoorde is met de wagen meegegaan.

De wagen biedt royaal plaats aan 4 tot 5 personen. In de wagen zit een prachtige Franse wortelnotenhouten bar met o.a. Kristallen karaffen en glazen welke behoren tot de zeer komplete uitrusting. In de linkerarmsteun, daar waar H.M. de Koningin Juliana vroeger zat zit een: Sigarettendoosje, make-up spiegeltje, een notitieboekje etc. etc. Op verzoek van Hare Majesteit werd door PHILIPS een speciale radio gebouwd voor in de andere armsteun. De wagen werd afgeleverd met twee vlaggenstandaards die bij officiële bezoeken op de wagen werden geplaatst, met zilveren kronen, waaraan de vlag(gen) werden gemonteerd van de te vervoeren gasten.

Technische specificaties

Algemeen  
Carrosserie: 4 deurs Limousine State Landaulette
Transmissie: automatic
Brandstof: benzine
Kleur: zwart
Bouwjaar: 1958
Gewicht: 2600 kg
Motor  
Cilinders: 6 cilinder lijnmotor (straight six)
Cilinderinhoud: 4855 cc
Kleppen per cilinder: 2
Max. vermogen: 110 pk
Onderstel  
Prestaties